Η επίμονη δημοσκοπική στασιμότητα (ή και κάμψη) του ΛΑ.Ο.Σ επέτρεψε -αρχικώς - την ανίχνευση μίας σχετικά προοδευτικής κοινωνικής αντιμετώπισης/ στάσης έναντι κρίσιμων θεμάτων που -πέρα από τα σκάνδαλα- κατέλαβαν σημαντικό χώρο στο δημόσιο διάλογο: δημόσια ασφάλεια, αστυνομία, μετανάστευση. Ωστόσο, η δημοσκοπική εκλογική επιρροή του ΛΑ.Ο.Σ ήταν παραπλανητική (ίσως μας διαφωτίσουν γι΄ αυτό οι δημοσκόποι). Η σημαντική εκλογική του ενίσχυση υποδεικνύει σαφώς μία συντηρητική αναδίπλωση, αφενός στο πεδίο της κοινωνικής αντίληψης και αφετέρου στο πεδίο της δημόσιας πολιτικής (επανακαθορισμός των κυβερνητικών επιλογών). Μάλιστα, δεν θα ήταν διόλου απροσδόκητη η υποψία ότι, η κοινωνική απήχηση/επίδραση του ΛΑ.Ο.Σ είναι πολλαπλάσια από την εκλογική του δύναμη.
Υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες για την προσέγγιση της εκλογικής δυναμικής του ΛΑ.Ο.Σ. Μία από τις περισσότερο πειστικές εξηγήσεις είναι η λειτουργική σχέση του κόμματος με τα media. Ως λειτουργική σχέση, νοείται η -κατά κάποιο τρόπο- συμβιωτική σχέση του πολιτικού λόγου που αρθρώνει ο ΛΑ.ΟΣ με την κυρίαρχη μιντιακή φιλοσοφία στην προσέγγιση των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών φαινομένων× η λειτουργικότητα της σχέσης έγκειται στο γεγονός ότι μπορεί και παράγει με αποτελεσματικό τρόπο αμοιβαία οφέλη (εκλογική πελατεία - τηλεθέαση).
Το «γενετικό υλικό» αυτής της αρμονικής σχέσης είναι ο λαϊκισμός. Σε προηγούμενο κείμενο για τον μιντιακό λαϊκισμό έγραφα ότι: …«ο λαικισμός νοείται ως η διαδικασία δημόσιας τεκμηρίωσης διαδεδομένων πλανών και κατασκευής λογικοφανών ψευδαισθήσεων από όσους διαμεσολαβούν στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Υπό αυτή την έννοια, ο λαϊκισμός αφενός επιβεβαιώνει και αναπαράγει κοινωνικές συγχύσεις, παρανοήσεις και ιδεοληψίες και αφετέρου δημιουργεί νέους βολικούς μύθους (εύκολα αντιληπτούς και κατανοητούς από τους πολίτες)...
Ο μιντιακός δημόσιος διάλογος διεξάγεται με όρους και κανόνες που σαφώς υπαγορεύονται από την παραπάνω διαδικασία: η απλοϊκή σκέψη συνθλίβει τη σύνθετη, η λογικοφάνεια εκτοπίζει τον τεκμηριωμένο λόγο, η «κραυγή» κατισχύει έναντι του ορθολογισμού. Το πλαίσιο είναι ασφυκτικό και σπάνια επιτρέπει υπερβάσεις. Η ταχύτητα, η επικοινωνία, οι εντυπώσεις και η εκφορά (πώς λες κάτι και όχι τι λες) του λόγου διαμορφώνουν το κεντρικό μήνυμα που μεταδίδεται στο κοινό. Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο ΛΑ.Ο.Σ έχει κρίσιμο συγκριτικό πλεονέκτημα: η αποτελεσματική αφομοίωση των «κανόνων του παιχνιδιού», λόγω της εξοικείωσης που του αποδίδει η ιδεολογικοπολιτική του ταυτότητα, η δεξιοτεχνία στη διαχείριση της επικοινωνίας και ο πολιτικά «καθαρός» δημόσιος λόγος του (ευκολονόητος και εύληπτος), του αποδίδουν σημαντική ισχύ. Από αυτή τη λειτουργική σχέση με τα media φαίνεται να έλκει σημαντικό μέρος της δυναμικής της η εγχώρια -κιτς εκδοχή- της λαϊκής δεξιάς.
Ο μιντιακός δημόσιος διάλογος διεξάγεται με όρους και κανόνες που σαφώς υπαγορεύονται από την παραπάνω διαδικασία: η απλοϊκή σκέψη συνθλίβει τη σύνθετη, η λογικοφάνεια εκτοπίζει τον τεκμηριωμένο λόγο, η «κραυγή» κατισχύει έναντι του ορθολογισμού. Το πλαίσιο είναι ασφυκτικό και σπάνια επιτρέπει υπερβάσεις. Η ταχύτητα, η επικοινωνία, οι εντυπώσεις και η εκφορά (πώς λες κάτι και όχι τι λες) του λόγου διαμορφώνουν το κεντρικό μήνυμα που μεταδίδεται στο κοινό. Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο ΛΑ.Ο.Σ έχει κρίσιμο συγκριτικό πλεονέκτημα: η αποτελεσματική αφομοίωση των «κανόνων του παιχνιδιού», λόγω της εξοικείωσης που του αποδίδει η ιδεολογικοπολιτική του ταυτότητα, η δεξιοτεχνία στη διαχείριση της επικοινωνίας και ο πολιτικά «καθαρός» δημόσιος λόγος του (ευκολονόητος και εύληπτος), του αποδίδουν σημαντική ισχύ. Από αυτή τη λειτουργική σχέση με τα media φαίνεται να έλκει σημαντικό μέρος της δυναμικής της η εγχώρια -κιτς εκδοχή- της λαϊκής δεξιάς.
2 comments:
Συμφωνώ απόλυτα με το επιχείρημα..
Ο ΛΑΟΣ είναι η επιτομή του λαϊκισμού. Κακώς επιδιώκουν να τον πλήξουν χαρακτηρίζοντάς τον ως ακροδεξιό κόμμα. Έχει καταφέρει να χτίσει ένα δημόσιο προφίλ που δεν ταιριάζει με την παραδοσιακή ακροδεξια όπως τη μάθαμε ιστορικά.
Η αντιμετώπισή του μπορεί να γίνει μόνο αν πλήξουν τον λαϊκίστικο προφίλ. Αυτό είναι δύσκολο. Όχι μόνο γιατι ο λαϊκισμός όπως λες είναι η κυρίαρχη φιλοσοφία στα μιντια, αλλά και γιατί ο λαϊκισμός ασκεί μία διακριτική γοητεία σε όλο το πολιτικό σύστημα, σε ορισμένους λιγότερο σε άλλους περισσότερο.
Οσο δεν μπορούν οι προοδευτικοί πολίτες και πολιτικοί να πουν με καθαρό λόγο και ιδεολογικό στίγμα πώς θα αντιμετωπίσουν ζητήματα όπως η ασφάλεια και οι μετανάστες, τόσο θα ενισχύονται οι συντηρητικές φωνές.
Δημήτρης Κ. 29.
Πολύ καλό το blog
Ο Καρατζαφέρης και το κόμμα του έχουν πετύχει να έχουν ευήκοα ώτα. Με το στυλ και τη στρατηγική τους, φαίνονται σε πολλούς αυτονόητα όλα όσα λένε.
Ο λαϊκισμός βέβαια είναι το πρώτο βήμα. Το επόμενο είναι η ακρότητα. Που θα φαίνεται κι αυτή αυτονόητη και φυσιολογική.
Η απάντηση πρέπει να είναι πολιτική. Όχι στο στυλ ή στην εκφορά του λόγου.
Να πειστεί ο κόσμος, με πολιτικά επιχειρήματα, ότι η διασφάλιση της δημόσιας τάξης π.χ. μπορεί να επιτευχθεί ΚΑΙ δημοκρατικά ΚΑΙ αποτελεσματικά.
Δημοσίευση σχολίου