Ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται τους βασικούς πυλώνες σκέψεις του Μ. Ανδρουλάκη: σαφώς γοητευμένος από την σουμπετεριανή έννοια της δημιουργικής καταστροφής και εμφανώς επηρεασμένος από τον α λα Μάρξ θαυμασμό στο καπιταλιστικό σύστημα, δηλαδή στην εκπληκτική του ικανότητα να επαναστατικοποιεί τις παραγωγικές δυνάμεις και ακολούθως να μετασχηματίζει τις παραγωγικές σχέσεις, δεν αφήνει περιθώρια για ουτοπισμούς και βολονταριστικές υπερβάσεις του συστήματος, επιδεικνύοντας μία επιμονή και επιθυμία στον επιχειρηματικό καπιταλισμό του καινοτόμου επιχειρηματία, που σε ένα σύστημα ελεύθερων ανταγωνιστικών αγορών μπορεί να παράγει καινοτομία, να επαναστατικοποιεί την παραγωγή, να εισάγει νέα τεχνολογία (διαρκώς νέους, καινοτόμους συνδυασμούς κεφαλαίου - εργασίας)να αυξάνει την παραγωγικότητα της εργασίας και να δημιουργεί συνθήκες οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας (η ανάλυσή του Μ. Ανδρουλάκη είναι περισσότερο μακροσκοπική, καθώς έχει ήδη ασχοληθεί σε προηγούμενα βιβλία του για τον ρόλο του κράτους σήμερα, για την ισορροπία κράτους - αγοράς…π.χ. στο Βαμπίρ και Κανίβαλοι, στο Θηλυκό Πόκερ..). Σε γενικές γραμμές, ο Μ. Ανδρουλάκης εμφορείται από ένα φιλοσοφικό συντηρητισμό, που επιδιώκει τη μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους στις δεδομένες συνθήκες, δίχως να διεισδύει σε ουτοπιστικές προσεγγίσεις που επιδιώκουν μία νέα, κοινωνικά άριστη κατάσταση.
Κατά τη γνώμη μου, ο συγγραφέας θα μπορούσε να σταθεί λίγο περισσότερο στα νέα καινοτόμα συστήματα οργάνωσης και παραγωγής που έχουν ως σημείο αναφοράς το διαδίκτυο (google, wikipedia, web 2.0…) και να επιχειρήσει μία πρόγνωση για μία επέκταση αυτών των παραδειγμάτων σε κοινωνικές-πολιτικές μορφές οργάνωσης. Ο Μ. Ανδρουλάκης, κάνει ειδική αναφορά στην ηλεκτρονική καινοτομία, την εντάσσει όμως στο ευρύτερο πλαίσιο της επιχειρηματικής καινοτομίας και προβλέπει ότι τα «νέα μέσα» αποτελούν γόνιμο έδαφος για καινοτομία και νέα επιχειρηματικότητα (νομίζω ότι, παραβλέπει τη ιδιαίτερη δομή των κινήτρων που υπάρχουν εκεί). Ωστόσο, συμφωνώ στην ευρύτερη οπτική του για το μέλλον του καπιταλισμού και την αποφυγή - ρεαλιστικών ή μη -ουτοπισμών (ιδιαίτερα σε μία εποχή όπου η παραγωγή εναλλακτικών θεωρήσεων για τον ιδεατό κόσμο έχει αυξηθεί σημαντικά) κυρίως γιατί η συζήτησή του έχει χρονικό όριο το 2030 (δεν εκτείνεται δηλαδή στο πολύ μακρινό μέλλον).
Ο Μ. Ανδρουλάκης έχει ευρύ -αναγνωστικό και μη- κοινό, που περιλαμβάνει εχθρούς και φίλους. Ωστόσο, δίχως αμφιβολία συνιστά δημόσιο πρόσωπο με λόγο, ιδέες, επιχειρήματα. Νομίζω ότι, είτε διαφωνεί είτε συμφωνεί κανείς μαζί του, έχει ενδιαφέρον να τον διαβάσουμε, ειδικά στο σημερινό πλαίσιο ενός ιδεολογικά και πολιτικά άνυδρου πολιτικού τοπίου.
4 comments:
Στην blogογειτονιά μου, υπάρχει μία περιεκτική κριτική ανάλυση του βιβλίου από τον Greek Rider http://greekrider.blogspot.com, με αρκετές αναφορές σε ειδικά θέματα...
Για κάποιον που έχει μόνο κλασική οικονομική παιδεία θα είχε ενδιαφέρον να διαβάσει το βιβλίο του Ανδρουλάκη (παρόλο που δεν συμφωνώ με τα συμπεράσματά του), έχει όντως περισσότερο ενδιαφέρον από όλα του τα προηγούμενα βιβλία.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για οικονομολόγους θα είχε η μελέτη των πηγών του Ανδρουλάκη που είναι ο ο Nassim Taleb ένας μοναδικός αναρχοαυτόνομος των επενδύσεων που πήγε κόντρα σε όλο το σύστημα και δικαιώθηκε με μια άλλη επιστημολογία των επενδύσεων. Ενδεικτικά αναφέρω τα βιβλία του "Fooled by Randomness" και "Black Swan".
Αν κάποιος διαβάσει αυτά τα βιβλία θα δει ότι το βιβλίο του Ανδρουλάκη είναι μια περίληψη όλων όσο λέει ο Taleb, στα οικονομικά τουλάχιστον.
Σε ότι αφορά το μέλλον νομίζω ότι χρειαζόταν μια πιο δίκαιη αποτίμηση κάποιων εναλλακτικών λύσεων που δεν είναι κατά τη γνώμη μου πια ουτοπικές.
@Rider,
σωστά κάνεις την αναφορά στον Taleb, εφόσον στο βιβλίο ο Ανδρουλάκης συζητά μαζί του.
Πάντως, η εναλλακτική, περισσότερο ριζοσπαστική και λιγότερο κλασική, θεώρηση της λειτουργίας του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος, όπως αυτή αναδύεται από τη συζήτηση taleb ανδρουλάκη, καθιστά ελκυστικό το βιβλίο και για εκείνους που δεν έχουν μόνο (νέο)κλασική οικονομική παιδεία...
Όπως γράφω και στο ποστ, συμφωνώ ως προς την μελλοντική του εκτίμηση εφόσον γίνεται υπό μία περισσότερο μακροσκοπική σκοπιά (παγκόσμια οικονομική τάξη) και έχει όριο συζήτησης το 2030...
Ο Χόμο Σάπιος είναι ένας καλός άνθρωπος. Επειδή έχει στο ιστολόγιο του ειδική λίστα με τα έντυπα του Τύπου. Ευχόμαστε και λίστα με ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Δημοσίευση σχολίου