Το σύγχρονο μιντιακό πρότυπο για τη γυναίκα, όπως αποτυπώνεται στην καταιγιστική τηλεοπτική προβολή και προώθηση 'πλαστικών', ατσαλάκωτων, διανοητικά μέτριων αλλά επαγγελματικά επιτυχημένων καλλονών, αναδεικνύει ένα στρεβλό και παραμορφωμένο παράδειγμα (paradigm) γυναικείου κοινωνικού status και ευτυχίας. To σύγχρονο marketing οριοθετεί τη γυναικεία συμπεριφορά και διαμορφώνει το ενδεδειγμένο πρότυπο ζωής, όπου η εξωτερική εμφάνιση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της κοινωνικής ευτυχίας και της επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Η κοινωνική διάχυση του προτύπου είναι αρκούντως διαπιστωμένη: η μεγάλη επιτυχία και αναγνώριση τηλεοπτικών σειρών και show που προβάλουν τη ριζική μεταμόρφωση της εξωτερικής εμφάνισης ως διαβατήριο για την ευτυχία, αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Η επιρροή του μιντιακού προτύπου στον προσδιορισμό της γυναικείας ταυτότητας είναι τεράστια. Η κοινωνική αναγνώριση προκύπτει πρωτίστως από το εξωτερικό κάλλος κι έπειτα από τα υπόλοιπα στοιχεία της γυναικείας προσωπικότητας. Δε φτάνει να είναι καλή μητέρα, αφοσιωμένη σύζυγος, εργατική στο σπίτι και στο χώρο εργασίας, πρέπει απαραίτητα να είναι και όμορφη. Οι σκληρά εργαζόμενες μητέρες που κοπιάζουν να ισορροπήσουν μεταξύ εργασίας και οικογένειας, οι χαμηλά αμοιβόμενες γυναίκες που διστάζουν να γίνουν μητέρες και οι γυναίκες που υπόκεινται ακόμα σε καθεστώς εργασιακής/ οικογενειακής καταπίεσης και διακρίσεων έχουν εξοβελιστεί από την τηλεοπτική πραγματικότητα. Κάποτε τις θυμόμαστε, όταν διαδηλώνουν στους δρόμους για την προστασία των ασφαλιστικών και εργασιακών τους δικαιωμάτων που απειλούνται από κοινωνικά ανάλγητες κυβερνήσεις. Όμως, η τηλεοπτική εικόνα αλλάζει ταχύτατα και επιστρέφει στις άλλες, τις όμορφες, τις λαμπερές και επιτυχημένες. Βλέπετε, η κοινή μέση ελληνίδα προσβάλλει την σύγχρονη αισθητική μας!
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
9 comments:
Βλέπεις πόσο εύκολα μπορεί να περάσει η παραμόρφωση στον ανασφαλή εξωτερικά ή στον απαίδευτο εγκεφαλικά...ή ακόμα στον μικροαστό, στον αποστασιοποιημένο πολίτη, σ' εκείνον που ακόμα δρά με ξεπερασμένα στερεότυπα ακόμα και στα αστεία του;...Ομως, το χειρότερο είναι η διαμόρφωση ειδώλων μέσω των ΜΜΕ....αναρωτιόμουν γιατί εκεί δεν παρεμβαίνει η εκκλησία για να πει εκείνα τα ανεκδιήγητα 'περί πορνείας' αλλά τα λέει για το σύμφωνο συμβίωσης; Δεν είναι καθόλου αθώα η επιλογή των παρεμβάσεων της....είναι όπως και των μέσων δλδ η εξουσία διαμορφώνει τα πρότυπα και τα διαιωνίζει...και θα το πάω και στην πολιτική...Πόσες γυναίκες είναι Βουελυτίνες αυτή τη στιγμή! 25! Λέει κάτι αυτό; Η γυναίκα γλάστρα και στο σπίτι...είναι μεγάλη η συζήτηση...εχω ανεβάσει κάτι και στο eforum που εχει νά κάνει με την γυναίκα στην αγορά εργασίας...αν θέλεις το βλέπεις.
Φίλη tractatus, δυστυχώς, το κυρίαρχο πρότυπο έχει παρασύρει τους πάντες: άντρες, γυναίκες, θεσμούς...η γυναικεία αξιοπρέπεια είναι θύμα του εμπορικού τηλεοπτικού κατεστημένου...Μεταξύ άλλων, μου έκανε εντύπωση πόσο 'στα ψιλά' πέρασε η παγκόσμια ημέρα της γυναίκας από τα ΜΜΕ. Δεν είμαι υποστηρικτής των παγκόσμιων ημερών, αλλά σίγουρα είναι μία σημαντική διαπίστωση. Σχετικά με το πολιτικό σχόλιο, υπάρχει άλλο ένα λυπηρό συμπέρασμα....Από τις λιγοστές γυναίκες στη Βουλή τα τελευταία χρόνια ένα σημαντικό μέρος προέρχεται από τον χώρο του life style...Είναι οι γνωστές πολιτικές παθογένειες που έχουμε συζητήσει τις τελευταίες ημέρες..Ωστόσο,η ευθύνη της κοινωνίας είναι μεγάλη. Ο καθένας μας ας αναλάβει την ευθύνη του!!
Βέβαια θα διαβάσω το κείμενο στο e-forum και το συζητάμε
Θα έλεγα οτι θα πρέπει άμεσα πλην των κοινών διαπιστώσεων που χρειάζονται ως μαγιά να περνάμε στο αντίδοτο και να δημιουργούμε τις συνθήκες για να αλλάξει κάτι εντός της κοινωνίας. Τις επόμενες ημέρες θα ανεβάσω ένα video τοθ ιδρυτή του Znet Almbert που πραγματικά προσεγγίζει θέματα πέρα απο τη διαμαρτυρία... :)
Βρίσκω τη φωτογραφία στο άρθρο με την χαμογελαστή εργάτρια ευρηματική! Η χαμογελαστή φρεσκοβαμμένη ξανθιά και με βαθύ ντεκολτέ εν 'ώρα εργασίας παρακαλώ!
Μοιάζει να είναι βγαλμένη απο το photoshop τις εποχής μας. Ψεύτικα μαλλιά, ψεύτικα στήθη, ψεύτικα χαμόγελα.
Trendy προλεταριάτο...
Νίκο, εμηνεύεις διαφορετικά τη φωτογραφία από αυτό που είχα εγώ κατά νου όταν τη διάλεγα :)
Ήθελα να τονίσω την αντίθεση, δηλαδή ότι μπορεί να υπάρξει χαμόγελο, ομορφιά και αισιοδοξία ακόμα και στους χώρους εργασίας και όχο μόνο στην φανταχτερό κόσμο των media. Πίστεψε με, δεν είχα πρόθεση να αναδείξω ένα trendy προλεταριάτο!Πάντως καλή παρατήρηση!
Είναι ακόμη πρωί :), συγχωρέστε με για τα λάθη στην πληκτρολόγηση...
χαιρομε να βλεπω ανθρώπους να ανησυχουν. ανισυχώ=σκεφτομε, σκεφτομε αρα υπάρχω.
Αχ! βρε νέα γενιά! πάντα ιδια εισουνα.
Ενας 45άρης
@ 45άρη,
καλώς όρισες στην παρέα μας!
Το ξέρω οτι δεν είχες τέτοια πρόθεση. Τώρα μάλιστα που ξαναδιαβάζω το σχόλιο μου το αντιλαμβάνομαι οτι ήταν λίγο άσχετη η παρατήρηση μου. Πάντως χαίρομαι που σου άρεσε έστω και ως άσχετη με το θέμα!
Δημοσίευση σχολίου