27/3/08

H διακριτική γοητεία της χυδαιότητας!


To σημερινό απαράδεκτο, χυδαίο και επαίσχυντο αθλητικό 'κουρελούργημα' (το πρωτοσέλιδο στη φωτογραφία) αποτέλεσε αφορμή για τη διατύπωση ορισμένων ερωτημάτων... Γιατί το χυδαίο προσελκύει το ενδιαφέρον των αναγνωστών/τηλεθεατών/ακροατών; Είναι ζήτημα κουλτούρας, παιδείας, αισθητικής, χιούμορ ή δεν εξηγείται επαρκώς και αποδίδεται σε απροσδιόριστους παράγοντες; Πρέπει να υπάρχει κάποιου είδους θεσμικός έλεγχος γι' αυτές τις περιπτώσεις ή οποιαδήποτε ρύθμιση αντιστρατεύεται τη λογική και το δικαίωμα της ελευθερίας του λόγου; Είναι όντως σημαντική η κριτική του φαινομένου ή η χυδαιότητα είναι μέρος της σύγχρονης πολιτισμικής πραγματικότητας και κάθε αντίδραση φαίνεται ως αναχρονιστικό στερεότυπο;Η καθημερινότητα βρίθει από ενδεικτικά παραδείγματα: Αθλητικές εφημερίδες (όλων των οπαδικών αποχρώσεων) χρησιμοποιούν χυδαία υπονοούμενα και προσελκύουν ορδές φανατικών πελατών. Τηλεοπτικές εκπομπές σημειώνουν τεράστια επιτυχία εξαιτίας του 'στημένου' υβρεολογίου των παρουσιαστών τους. Πρόσφατα, μεγάλη εβδομαδιαία εφημερίδα απογείωσε την κυκλοφορία της δημοσιεύοντας τις προσωπικές στιγμές των πρωταγωνιστών του 'εθνικού' σκανδάλου. Blogger καθιερώνονται στις προτιμήσεις των αναγνωστών λόγω του ανεξάντλητου χυδαίου ρεπερτορίου τους. Δίχως αμφιβολία, η χυδαιολογία γοητεύει...
Υ.Γ. Καθώς επέστρεφα από τη δουλειά έριξα μια γρήγορη ματιά στην μπουγάδα των εφημερίδων του γειτονικού περιπτέρου. Τρία πιτσιρίκια, όχι πάνω από 10 - 12 ετών, περιεργάζονταν εκστασιασμένα το πρωτοσέλιδο της 'Αθλητικής Ηχούς' γεμάτα ανυπομονησία να διαβάσουν τη συνέχεια στα ενδότερα....Κρίμα!

4 comments:

Ανώνυμος είπε...

poulaei file mou...etsi einai i agora

Homo Sapiens on 28 Μαρτίου 2008 στις 10:50 π.μ. είπε...

φίλε ανώνυμε η αγορά έχει τους κανόνες της και είναι αντιληπτοί...Σου θέτω τα εξής ερωτήματα: η αγορά ως μέσο ή ως αυτοσκοπός; Έλεγχος της αγοράς ή υποταγή στην αγορά; πέρα από το οικονομικό περιεχόμενο των διλημμάτων σκέψου τις κοινωνικές/πολιτισμικές προεκτάσεις...

Δημήτρης Σταύρου on 28 Μαρτίου 2008 στις 4:02 μ.μ. είπε...

Πιστεύω ότι είναι καθαρά θέμα παιδείας με τη γενικότερη έννοια. Παιδείας των εκδοτών των συγκεκριμένων εντύπων, παιδείας ημών των καταναλωτών, παιδείας των πολιτών να οργανωθούν και να δράσουν στοχευμένα, παδείας των αρμόδιων "λειτουργών" να αντιδράσουν.
Προτιμώ τα εξής δύο ως αντίδραση: Την Κοινωνία Πολιτών και την Ελεύθερη Αγορά.
Η Κοινωνία πολιτών μπορεί να οργανώνει στοχευμένα μποϋκοτάζ, έξυπνους ακτιβισμούς, ευασθηιτοποίηση των καταναλωτών, επιβράβευση των ποιοτικών εντύπων κτλ.Εδώ ανήκει και η Ένωση Δημοσιογράφων/Αθλητικογράφων η οποία οφείλει να βγάζει κάποιες υγιείς ανακοινώσεις όταν προσβάλλεται το επάγγελμά τους.
Η Ελεύθερη Αγορά ΒΟΗΘΑΕΙ, δεν είναι "έτσι" όπως λέει ο ανώνυμος. Χάρη στην αγορά μπορούμε και έχουμε την εναλλακτική επιλογή να μην αγοράσουμε αυτό το έντυπο αλλά να το τιμωρήσουμε αγοράζοντας κάποιο ανταγωνιστικό του. Σαφώς και χρειάζεται έλεγχος της αγοράς, αλλά ταυτόχρονα χρειάζονται και κίνητρα: προς την ενθάρρυνση της δημιουργίας συνεχώς νέων επιχειρήσεων που θα ανταγωνίζοται υγιώς μεταξύ τους.

Συγχαρητήρια για το σχόλιο και για το μπλογκ γενικότερα.

Homo Sapiens on 28 Μαρτίου 2008 στις 8:03 μ.μ. είπε...

@ dimitris

Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Συμφωνώ με τις απόψεις σου. Νομίζω ότι ο 'καταναλωτικός ακτιβισμός' ενισχύει τον ποιοτικό ανταγωνισμό. Η παιδεία και η κουλτούρα που διαμορφώνουν ένα ποιοτικό πρότυπο αισθητικής είναι το ζητούμενο...

Sponsors

Archive

 

Homo sapiens. Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com