4/6/08

Έρευνα για την ..."πολιτική" συμπεριφορά των καταναλωτών


Παραθέτω απόσπασμα από κείμενο που δημοσιεύθηκε στην "Καθημερινή" στις 3/6/2008 υπό τον τίτλο "Tο 37% των καταναλωτών τιμωρούν τις κοινωνικά ανεύθυνες εταιρείες".

Tο 37,1% των Ελλήνων καταναλωτών, στη διάρκεια του προηγούμενου έτους, «τιμώρησε» μια κοινωνικά μη υπεύθυνη εταιρεία (είτε μέσω μη αγοράς ενός προϊόντος, είτε μέσω αρνητικών σχολίων που εκφράστηκαν για τη συγκεκριμένη εταιρία), ενώ το 21% έχει σκεφτεί να το πράξει, σύμφωνα, με τα αποτελέσματα έρευνας για την Υπεύθυνη Κατανάλωση και την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε για τέταρτη φορά από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας, με τη συνεργασία του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
Η έρευνα για την «Υπεύθυνη Κατανάλωση και την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη 2007» διεξήχθη στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο 2007 - Ιανουάριο 2008, σε δείγμα 1.000 πολιτών. Το τεχνικό μέρος της έρευνας είχε αναλάβει η MRB Hellas. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η ενσυνείδητη πράξη «τιμωρίας» ή η αντίστοιχη σκέψη μιας τέτοιας ενέργειας παραμένει σε υψηλά ποσοστά, με πάνω από τους μισούς Έλληνες να δηλώνουν πρόθεση τιμωρίας, φθάνοντας το 58,1% το 2008.
Το 22% των Ελλήνων καταναλωτών, στη διάρκεια του προηγούμενου έτους, έχει ανταμείψει μια κοινωνικά υπεύθυνη εταιρεία (είτε μέσω αγοράς ενός προϊόντος, είτε μέσω θετικών σχολίων που εκφράστηκαν για τη συγκεκριμένη εταιρία), ενώ το 17,1% έχει σκεφτεί να το πράξει (το 39,1% συνολικά έχει πράξει και έχει σκεφτεί να ανταμείψει μια κοινωνικά υπεύθυνη εταιρία). Η ενσυνείδητη πράξη επιβράβευσης ή η αντίστοιχη σκέψη μιας τέτοιας ενέργειας (39,1%) σημειώνει πτώση 12% σε σύγκριση με τη έρευνα του 2007 (51,1%). Σταθερή καταγράφεται ωστόσο η συχνότητα με την οποία εκδηλώνεται η ενσυνείδητη πράξη επιβράβευσης κοινωνικά υπεύθυνων επιχειρήσεων (61,4% σήμερα έναντι 64,9% το 2007).
Περισσότεροι του ενός στους τρεις ερωτηθέντες (36,5%) θεωρεί ότι το ποσοστό που οι μεγάλες εταιρίες, οι οποίες λειτουργούν στη χώρα μας, κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για να είναι πιο υπεύθυνες απέναντι στην ευρύτερη κοινωνία, κυμαίνεται κάτω του 25%.

10 comments:

Homo Sapiens on 4 Ιουνίου 2008 στις 12:02 μ.μ. είπε...

Τα ευρήματα της έρευνας υποδεικνύουν ότι αναδύεται μία αρκούντως ικανοποιητική δυναμική (δίχως να είναι ακόμα επαρκώς προσδιορισμένη) ως προς μία περισσότερο "υπεύθυνη" συμπεριφορά των καταναλωτών στην αγορά. Υπεύθυνη, υπό την έννοια ότι ο καταναλωτής δρά όχι μόνο ως τέτοιος- έχοντας δηλαδή αποκλειστικά την ιδιότητα του καταναλωτή- επιλέγοντας προϊόντα με τα συνηθισμένα αγοραία κριτήρια (τιμές, επωνυμία...),αλλά και ως πολίτης που διευρύνει και εμπλουτίζει τις επιλογές του με ποιοτικά-κοινωνικά κριτήρια.
Αν θεωρήσουμε ότι η υπεύθυνη στάση των καταναλωτών - πολιτών μπορεί να ασκήσει σημαντική επιρροή στη συμπεριφορά των επιχειρήσεων, νομίζω ότι ο αποτελεσματικότερος τρόπος να ενισχύσουμε αυτή τη δυναμική είναι να δημιουργήσουμε θεσμικούς μηχανισμούς πληροφόρησης των καταναλωτών για τα ποιοτικά-κοινωνικά στοιχεία που ενυπάρχουν στα διάφορα εμπορεύματα. Με αφορμή αυτή τη σκέψη, επαναφέρω την ιδέα για το "Κοκκινοπράσινο ISO", δηλαδή της θέσπισης μίας
ειδικής πιστοποίησης των εμπορευμάτων και υπηρεσιών ώστε να αποτυπώνονται ο τρόπος παραγωγής τους, οι εργασιακές συνθήκες της παραγωγικής διαδικασίας (κόκκινο) και η πιθανή συμβολή στην προστασία του περιβάλλοντος (πράσινο.
Για μία αναλυτική περιγραφή της ιδέας σας παραπέμπω στο http://liberal-left.blogspot.com/2008/04/iso.html

Left Liberal Synthesis on 4 Ιουνίου 2008 στις 2:09 μ.μ. είπε...

Dear Homo
Δεν ξέρω αν τα μεγάλα μικρά ή ανύπαρκτα πνεύματα συναντιώνται,αλλά μόλις αναρτήσαμε μια μικρή μας ανακάλυψη ΄,redgreen iso υπάρχουν υπο την αιγίδα του ΟΗΕ!
Καλό;

Left Liberal Synthesis on 4 Ιουνίου 2008 στις 2:09 μ.μ. είπε...

Dear Homo
Δεν ξέρω αν τα μεγάλα μικρά ή ανύπαρκτα πνεύματα συναντιώνται,αλλά μόλις αναρτήσαμε μια μικρή μας ανακάλυψη ΄,redgreen iso υπάρχουν υπο την αιγίδα του ΟΗΕ!
Καλό;

Homo Sapiens on 4 Ιουνίου 2008 στις 2:28 μ.μ. είπε...

Καταπληκτική σύμπτωση LLS...διάβασα την ανάρτησή σου. θα μελετήσω και το link που έχεις δώσει για περισσότερες λεπτομέρειες...
Είναι ανάγκη να προωθηθούν τέτοιες ιδέες που ελάχιστα απασχολούν τον δημόσιο διάλογο...Χαίρομαι που η επινόηση αυτού του δημόσιου χώρου (ας τον πούμε blogoσφαιρα)μας δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνούμε τέτοια μηνύματα.

Ανώνυμος είπε...

Πρόσφατα, μια φίλη του e-Left με ενημέρωσε για 2 ακόμα "εμβρυακές" μορφές κ-π ISO που αφορούν την πιστοποίηση ενός minimum εργασιακών δικαιωμάτων και οι οποίες υπάρχουν και εφαρμόζονται ήδη! Ρίξτε μια ματιά στο http://www.sa-intl.org/ και ιδίως στο link για το SA800, καθώς επίσης και στο http://www.bsci-eu.org/. Το ενδιαφέρον είναι ότι σε ότι αφορά την εταιρία LIDL για την οποία γράφτηκε πρόσφατα ολόκληρη Μαύρη Βίβλος για τις παραβιάσεις δικαιωμάτων των εργαζομένων (http://www.union-network.org/UNIsite/Sectors/Commerce/index_multinationals_Lidl.htm) είναι μέλος και στους δύο οργανισμούς πιστοποίησης(http://www.union-network.org/UNIsite/Sectors/Commerce/Multinationals/Lidl_unions_in_Europe_accuse_of_rights_violations.htm) και απομένει να δούμε εάν θα αποπεμφεί από αυτούς μετά τις καταγγελίες των εργαζομένων.

pinelopi t. on 5 Ιουνίου 2008 στις 2:58 μ.μ. είπε...

@homo sapiens
δεν είμαι αρκούντως ενημερωμένη επί του ζητήματος.Ωστόσο από όσα μπορώ να βλέπω γύρω μου κάπου εκει στη θέσπιση ειδικής πιστοποίησης πρέπει να υπάρξει και η ζύμωση των πολιτών-καταναλωτών. αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς και ποικίλους τρόπους.

Nikos Lioliopoulos on 5 Ιουνίου 2008 στις 3:58 μ.μ. είπε...

θα σας το χαλάσω λιγάκι φίλοι μου . εγώ δεν πιστεύω σε τέτοιες έρευνες. Γιατί ο Ελληνας ζει μέσα στο ψέμα . Του αρέσει να λέει ψέματα, οταν πρόκειται για τον εαυτό του. Οπως π.χ. στην ερώτηση για το πόσο σεξ κάνουμε . Πάντα πρώτοι σε όλο τον κόσμο ! έτσι και εδώ. Αλλα λέει και άλλα πράττει . Σιγά μη νοιάζονται για την κοινωνική ευθύνη . Και δεν είμαι καν σίγουρος αν υπάρχει εταιρική κοινωνική ευθύνη στη χώρα μας. Οπου ακούω εταιρική κοινωνική ευθύνη στην Ελλάδα ,το μυαλό μου πάει σε κρατικές επιχειρήσεις που μοιράζουν αφειδώς χρήμα στα μμε για να προβάλουν δήθεν δράσεις τους. Και βέβαια τα μέσα τους το ξεπληρώνουν ,με το παραπάνω. Αυτη είναι η εταιρική ευθύνη στη χώρα μας. Μακάρι να ήταν ετσι , αλλά δεν είναι. Οπως και με το...σεξ!

Homo Sapiens on 5 Ιουνίου 2008 στις 7:23 μ.μ. είπε...

@dio

ευχαριστούμε για την ενημέρωση. Επισκέπτομαι αμέσως τα link. Κράτα μας ενήμερους για την υπόθεση του LIDL

@pinelopi

για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ιδέα του κοκκινοπράσινου ISO δες στο link που παραπέμπω, καθώς και σε παλαιότερες αναρτήσεις στο πολύ καλό ιστολόγιο του Greek Rider.
Η απόκτηση κοινωνικής υπευθυνότητας και καταναλωτικής συνείδησης είναι μία αμφίπλευρη διαδικασία που αφορά την -υπό την ευρεία έννοια - καταναλωτική/ πολιτική κουλτούρα, δηλαδή τον τρόπο θέασης του ατομικού και συλλογικού (δημόσιου) συμφέροντος και τα κίνητρα, δηλαδή δομές, θεσμούς και μέτρα πολιτικής που μπορούν να αναδιαμορφώσουν τις συμπεριφορές των καταναλωτών (και επιχειρήσεων).

@Νίκο,

Όποτε αναφερόμαστε σε στοιχεία που προκύπτουν από έρευνες κοινής γνώμης, οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί (ορισμένες φορές επιφυλακτικοί)στην ανάλυση των πιθανών συμπερασμάτων.
Ως προς την ΕΚΕ, δεν αμφιβάλλω για τις διαπιστώσεις σου. Το κρίσιμο ζήτημα είναι να επινοήσουμε έξυπνους τρόπους, καινοτόμες ιδέες και πρακτικές ώστε η ΕΚΕ να ενσωματώνεται στις βασικές επιδιώξεις της επιχείρησης. Ουδείς αναμένει από τις επιχειρήσεις να λειτουργούν ως ηθικοί και φιλάνθρωποι οργανισμοί. Όταν όμως μπορείς να τις "κάνεις" να φέρονται με κοινωνική υπευθυνότητα γιατί αυτό είναι προς το συμφέρον τους, τότε τα αποτελέσματα είναι επιθυμητότερα (να αντιληφθούν ότι "συμφέρει να είσαι καλός). Η ιδέα για το ISO μπορεί να λειτουργήσει ως αποτελεσματικό κίνητρο για την ενσωμάτωση της κοινωνικής υπευθυνότητας και στους καταναλωτές και στις επιχειρήσεις.
Δίχως αμφιβολία, η ΕΚΕ δεν αποτελεί το "θαύμα" που θα διορθώσει τις αδυναμίες της αγοράς και του συστήματος, ωστόσο αποτελεί μία σημαντική βελτιωτική κατάσταση που μας ενδιαφέρει. Και γι΄αυτό το ψάχνουμε...

Greek Rider on 6 Ιουνίου 2008 στις 4:35 μ.μ. είπε...

Νομίζω ότι αν συζητήσεις σαν αυτή είχαν αρχίσει πριν από 10 χρόνια, όπως και θα έπρεπε, δεν θα βρισκόμασταν σήμερα τόσο πίσω από τις διεθνείς εξελίξεις.

Ανώνυμος είπε...

Μου φάνηκε ότι άκουσα στο δελτίο ειδήσεων ότι οι καταναλωτικές οργανώσεις αποφάσισαν αποχή διαρκείας από αγορές γάλακτος, ρυζιού, όσπριων και ζυμαρικών όσων έχουν τιμή πάνω από ένα ευρώ.

Είναι αλήθεια;

Είναι ψέμμα;

Γιατί δεν υπάρχει καμία τέτοια ανακοίνωση στις ιστοσελίδεων των ενώσεων καταναλωτών;


Εάν υπάρχει τέτοια ανακοίνωση, που στο διάβολο είναι;

Ποιός έχει το θάρρος να πει την αλήθεια;

Sponsors

Archive

 

Homo sapiens. Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com