Η σκέψη για τη θέσπιση ενός ειδικού τέλους εισόδου των αυτοκινήτων(διόδια) στο κέντρο της πρωτεύουσας αποτελεί αφενός μία προοδευτική πολιτική πρόταση για την ορθολογική κατανομή ενός δημόσιου αγαθού (αστικός χώρος) και αφετέρου μία αποτελεσματική λύση για την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σχετικές έρευνες των ειδικών επιστημόνων που προκρίνουν την επιλογή των διοδίων αναφέρουν ότι, το μποτιλιάρισμα στους κεντρικούς δρόμους του Λεκανοπεδίου θα μειωθεί κατά 50%, ενώ τα άμεσα οικονομικά οφέλη - με τη μορφή της αξιοποίησης του σημερινού χαμένου χρόνου - θα φθάνουν έως τα 5 εκατ. ευρώ την εβδομάδα. Στην ευρωπαϊκή εμπειρία, το Λονδίνο (με τον αριστερό Δήμαρχο Κεν Λίβινγκστον) και η Στοκχόλμη συνιστούν δύο εξόχως επιτυχημένα παραδείγματα. Στο Λονδίνο, τα διόδια εφαρμόζονται από το 2003 και έφεραν τη μείωση των κυκλοφορούντων Ι.Χ. κατά 33% και αύξηση των επιβατών στα μέσα μαζικής μεταφοράς κατά 40%. Στη Στοκχόλμη, η εφαρμογή του μέτρου (2006, από εκεί και η φωτογραφία) συνάντησε αντιδράσεις, όμως, τα θεαματικά αποτελέσματα (μείωση κατά 25% της κυκλοφορίας) μετέστρεψαν την κοινή γνώμη και σε σχετικό δημοψήφισμα επικράτησε το 'ναι'. Στην Αθήνα, ο αντιδραστικός λαϊκισμός και τα ιδεοληπτικά κλισέ κυριαρχούν μεταξύ των αυτοδιοικητικών παραγόντων και εμποδίζουν μία τέτοια προοπτική. Οι περισσότεροι θεωρούν ότι τα διόδια υψώνουν απαράδεκτα τείχη στην ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών ενώ αποκλείουν από το κέντρο της πόλης τους φτωχότερους πολίτες. Ωστόσο, ουδείς επικαλείται μία σχετική έρευνα που να αποδεικνύει ποια εισοδηματικά στρώματα κάνουν χρήση του αυτοκινήτου (μεσαία και ανώτερα) και ποια χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (φτωχότερα). Αναμφίβολα, το ζήτημα των διοδίων απαιτεί διεξοδικό διάλογο και ώριμη πολιτική διαβούλευση βάσει αντικειμενικών επιστημονικο-τεχνικών μελετών. Αντ' αυτού, κυριαρχούν οι μεγαλοστομίες και οι ανέξοδες πομφόλυγες. Θυμηθείτε τα σλόγκαν των προηγούμενων υποψηφίων δημάρχων της Αθήνας και θα καταλάβετε: Aθήνα, Αιώνια Πολιτιστική Πρωτεύουσα και Αθήνα, Μητρόπολη του Κόσμου...Η μεγαλομανία, η 'μπαρουφολογία' και ο επαρχιώτικος λαϊκισμός στο μεγαλείο τους!
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
3 comments:
οχι αλλα διοδια...
Φίλε suspect,
νομίζω ότι θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να κουβεντιάσουμε τη σκοπιμότητα και την κοινωνική ωφέλεια των διοδίων στις εθνικές οδούς. Ύστερα μάλιστα από τις μεγάλες αυξήσεις των τιμών η κουβέντα αποκτά μεγαλύτερη σημασία. Ωστόσο, τα διόδια στο κέντρο της Αθήνας έχουν πολλαπλά οφέλη για το κοινωνικό σύνολο (μείωση ρύπων, μείωση κυκλοφορίας, εκσυγχρονισμός των Μέσων Μεταφοράς εφόσον τα τέλη των διοδίων θα επενδύονται στα μέσα συγκοινωνίας κτλ)...Δες τα παραδείγματα Λονδίνου και Στοκχόλμης που παραπέμπω...
Δημοσίευση σχολίου